The Classroom Divided by a Red Line

2021
film installation

The Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant Disaster which followed the Great East Japan Earthquake and Tsunami provoked fear of invisible radiation, and discrimination against people displaced from Fukushima. To express these discriminatory sentiments and structures, this work iterates and adopts the workshop “Blue Eyes/Brown Eyes” conducted by teacher Jane Elliot shortly after the April 1968 assassination of US civil rights movement leader, Reverend Martin Luther King Jr. A group of elementary school students from Mito City, Ibaraki Prefecture, which neighbours Fukushima Prefecture, are separated by someone in the role of a teacher not by their race but by whether they live within the “red line” (zone) or not, creating a structure of irrational discrimination. The director and camera operators filming this situation, as well as the audience viewing the work, further become “bystanders,” party to the creation of structural discrimination.

あかい線に分けられたクラス

2021年
映像インスタレーション

東北地方太平洋沖地震により発生した福島第一原子力発電所の事故は“放射能”という不可視なものへの恐怖心を掻き立て、福島からの避難民に対する差別をあおった。こうした差別感情や構造を表現するにあたって、米国公民権運動の指導者キング牧師が1968年4月に暗殺された直後に、教師のジェーン・エリオットが行ったワークショップ「青い目、茶色い目」を反復、採用。福島の隣県、茨城県水戸市の小学校に通う児童を、教師役が、人種ではなく「あかい線」の内側(ゾーン=圏内)に住んでいるかどうかで、クラスを2つのグループに分離し、不条理な差別を構造化させる。その状況を撮影する監督・カメラマン及び映像作品を観る観客もまた、「傍観者」として構造的な差別をつくりだす当事者となっていく。