The Anatomy Classroom

2020
Film installation

Following the Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant disaster, objects that had been collected by a single curator over 20 years to represent the lives of the local community and the long history of the land had to be evacuated from the museum located in a zone designated as “difficult-to-return,” in order to avoid radioactive contamination and biological damage. This film documents and exhibits the relocation and changes in the historical materials brought out from the museum. Additionally, it features a dialogue conducted in the anatomy classroom of the Beaux-Arts de Paris, where the collections of the royalty and aristocracy were rescued and preserved as objects, subject to criticism and destruction as symbols of the past dynasty. Dialogue participants, who had previously visited the empty museum, shared reflections on their experience, questioning what they saw before their eyes and probing how to speak of catastrophes, prompting the audience to consider the crises of culture and of memory.

解剖学教室

2020年
映像インスタレーション

20年もの時間をかけて、ひとりの学芸員が町民の暮らしや土地の長い歴史を示すものとして収集してきた収蔵品が、福島第一原子力発電所事故の後、放射性物質やカビなどによる汚染を避けるため帰還困難区域にある資料館から避難状態を強いられている。資料館から運び出された歴史的資料の移動や変化を記録し、展示するとともに、映像では、フランス革命後、過去の王朝を象徴する物として批判と破壊の対象となった王侯貴族の収集品が救出・保存されているパリ国立高等美術学校の解剖学教室で行われた議論を取り上げる。以前、空っぽの資料館を訪れた登壇者たちはその経験を反芻しながら、目の前の状況に何を見出していたか、災害をいかに語りうるのかについて思索や疑問を語り、文化と記憶の危機を鑑賞者に問いかける。