Sothern Barbarian Screens

2017
Single Channel

The National Museum of Art in Osaka’s Nakanoshima, Kita Ward originally served as the Expo Museum of Fine Arts, a pavilion at the 1970 Japan World Exposition held in Osaka’s Senri Hills; it opened in 1977 and was relocated to its current site in 2004. This work depicts a African American man carrying out from storage photographic replicas and partial enlargements of the South Barbarian Screens (Nanban byōbu) in the collection of Lisbon’s National Museum of Ancient Art, taken by photographer Narahara Ikkō in 1982 based on his survey of the museum’s collection. Within the screens, the viewers’ gaze is drawn not only to the Japanese and Portuguese people depicted as symbols of the cultural exchange between East and West, but also to the figures depicted as their servants or slaves. The work also makes evident the changes in documentary media – painting, photography and video over the ages..

南蛮絵図

2017年
シングルチャンネル

大阪市北区中之島にある国立国際美術館は1970年に千里丘陵で開催された日本万国博覧会のパビリオンのひとつ「万国博美術館」を前身に1977年に開館、2004年、現在地に移転した。この美術館の収蔵作品を調査し、1982年に写真家の奈良原一高が撮影したリスボン国立古美術館が所蔵する南蛮屏風図の複製写真とその部分拡大写真を、アフリカ系の人物が収蔵庫から運び出し、館内に展示する光景が映像化される。南蛮屏風の画中のなかで出会う東西文化交流の象徴としての日本人とポルトガル人だけでなく、その従者または奴隷として描かれた人々へと視線が交差していく。絵画、写真、ビデオと記録メディアの変遷もあらわになっている。