ASAHIZA

2014
Documentary Film

The Asahiza in the Haramachi district of Fukushima’s Minamisoma City, within the 30 kilometre zone from the Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant, opened as a small theatre and movie theatre in 1923, the year of the Great Kanto Earthquake. This wooden theatre, beloved as a symbol of the town, closed in 1991, and has since been regularly used for film screenings by citizens’ groups. This work traces the local community’s memories of the theatre and its long history, and has a nested structure comprising of footage of interviews of those who have continued to live in the town and those who have moved away, as well as documentary footage of film screenings held with people invited from outside the town. The interaction and delicate relationship realised by the film screenings between the local community, young people who have moved away from their hometown, and people attending from outside is recorded in a perspective view. This multi-layered structure allows the work to address issues in Japan not directly discussed in the film but which have become evident as a result of the nuclear disaster – the relationship between rural and urban areas, problems of regional economies, and social issues such as aging.

ASAHIZA 人間は、どこへ行く

2014年
ドキュメンタリー映画

福島第一原発から30km圏内、福島県南相馬市原町区にある「朝日座」(開館当初の名称は「旭座」)は、関東大震災が起こった1923年、福島県南相馬市に芝居小屋兼活動写真館として開館した。街のシンボルとして親しまれてきたこの木造の劇場は、1991年に閉館。その後は、市民活動団体が定期的に上映活動を行っている。本作は、長い歴史を持つ劇場をめぐる地元の人々の記憶をたどり、街に住み続けた人々や、街を離れて暮らす人々のインタビュー映像と、街の外からの人も招き入れて開催したその映像の上映会の記録映像で構成された入れ子構造になっている。上映会の開催によってもたらされた、地元の人々、地元から離れた若者たち、外部から参加した人々の交流と微妙な関係が俯瞰する形で記録された。この複層的な構造により、映画では直接語られない原発事故が顕在化させたこの国における問題――地方と都市の関係、地方経済をめぐる問題や、高齢化といった社会問題――に対しても問いかけている。