Playing Japanese

2017
Film Installation

The Fifth National Industrial Exhibition was held in Osaka in 1903. In addition to buildings for Agricultural Production, Forestry Production, Marine Production, Industrial, Machinery, Educational, Fine Art, Transportation and Animals at the main venue of Tennoji Imamiya, the “Pavilion of the Human Races” was also established. This featured “human exhibits,” as were popular at expositions in Europe at the time, “exhibiting” 32 ethnic Ryukyu (Okinawan) and Ainu people in traditional-style spaces. However, protests by those being exhibited forced a review of the exhibition. Inspired by this incident, this installation is a record of a workshop in which the gaze of the “Japanese people” of the time is reenacted through readings of newspaper editorials. In keeping with the discourse of the time, the work reveals through participants who have been given roles within the framework established by the artist the existence of an internalized gaze toward the other, as well as the structure and multiple layers which reproduce discrimination.

日本人を演じる

2017年
映像インスタレーション

1903年に大阪で開催された「第5回内国勧業博覧会」では、主会場の天王寺今宮に、農業館、林業館、水産館、工業館、機械館、教育館、美術館、通運館、動物館などとともに「学術人類館」というパビリオンが設けられた。当時、欧米の博覧会で流行していた「人間の展示」を受けたそこには、琉球民族やアイヌなど32名の人々が伝統的な居住空間とともに“展示”された。しかし、展示される側からの抗議により、展示の見直しが迫られることとなる。本作は、この人類館事件から着想を得て、新聞論説などの朗読を通じて当時の“日本人”の視線を再演するワークショップを記録し、インスタレーションにまとめた作品である。当時の言説に沿って、作者が設定した枠組みのなかで役割を与えられた参加者たちを通して、内在化された他者に対する視線の存在、さらには差別の再生産の構造や複層性があらわになる。